Golinons
  • Arquitectura
    • Can Busquets
    • Can Mascaro
    • Can Villar
  • Barraques
    • Barraques amb volta catalana
    • Can Freixa – venda de palmeras en Sant pol de mar
  • Granjes
    • Granges
    • Granges en actiu
  • Habitatges
    • Can Calella
    • Can Giralt
    • Can Golinons
    • Can Mascaró
    • Casa Nova
    • Hipica Sant Pol de Mar
    • Can Sole
  • Links
  • Mapa i natura
    • Activitat Agraria
    • boscos i arbres
    • Sant pol info turistica
  • Videos
    • Platges
    • Videos Musicals

El preu de la llum , el mercat energètic de l’estat espanyol d’ençà de la liberalització promoguda per Rodrigo Rato i Josep Piqué

21 diciembre 2013 by jordibordas in Noticias - No Comments

La subasta del mercat majorista d’electricitat d’aquesta setmana, que comporta un augment del rebut de l’11%, ha posat al descobert el castell de cartes sobre el que s’ha construït el mercat energètic de l’estat espanyol d’ençà de la liberalització promoguda per Rodrigo Rato i Josep Piqué (perquè surten els mateixos culpables a tot arreu?), un mercat oligopolístic caracteritzat per l’opacitat, la manca de competència real i l’alteració de preus, carregant sobre el consumidor (particulars i empreses) un augment continuat del preu de la llum.

Els preus majoristes de l’electricitat es determinen en un subhasta, on des d’un punt de vista teòric s’hauria de fixar un preu d’acord amb les possibilitats de l’oferta i les necessitats de la demanda. Però com gairebé passa, aquest no és un mercat de competència perfecta, sinó tot el contrari: hi ha pocs oferents que concentren la producció i l’oferta i uns pocs comercialitzadors concentren la demanda, profundes asimetries d’informació i barreres d’entrada molt altes. A més, l’organització de la subhasta i l’ordre en el que s’ofereix l’electricitat ve determinat pel seu sistema de generació, fent que el preu final l’acaba marcant l’oferta d’electricitat més cara de produir (procedent gas i carbó). Si hi sumem que la major part dels operadors estan a banda i banda (és a dir, una mateixa companyia té una filial que ofereix energia i una filial que la comercialitza), l’alteració de la subhasta cap a una fixació de preus oligopolística està garantida.

Però a més de tot això, s’hi afegeix el problema del dèficit tarifari, que en teoria cobreix la diferència entre el que costa produir l’energia i el preu al que es ven, ja que la fixació de preus de l’electricitat posteriorment a la liberalització en l’època Aznar es va contenir per no augmentar la inflació. El problema és que el cost  real no es coneix, i per tant, aquest és un cost teòric que acaben marcant les empreses, i el govern es compromet a cobrir el dèficit, convertint aquest en un dret de cobrament futur per part de les companyies. El dèficit tarifari, que enguany s’acabarà situant en els 40.000 milions, és la pedra de toc des del punt de vista financer, ja que aquest dret teòric de les companyies respecte del govern espanyol (i per tant, de tots els contribuents) construït en bona part artificialment, computa com un actiu en el seu balanç (en ser un dret de cobrament futur), que cobreixen temporalment amb una titulització de deute (és a dir, emeten títols negociables en mercats financers lligats al pagament d’aquest deute) que computa en el passiu. Només com a exemple, el dèficit de tarifa només de l’any 2012 computa com un actiu (dins l’epígraf crèdits a empreses) en el balanç d’Endesa (pdf) per 2.960 milions d’euros, equivalent al 12.24% del seu actiu. Una ficció comptable que ha generat una bombolla difícil de gestionar.

Potser tot aquest embolic ajuda una mica més a entendre perquè les empreses energètiques són el retir daurat d’un gran nombre de ministres espanyols, entre el quals cal comptar-hi Felipe González i José María Aznar. L’explicació alternativa, que és que els polítics espanyols siguin uns experts en energia, senzillament no cola. Una conseqüència, doncs, d’un mercat mal regulat, oligopolístic i clarament extractiu, on qui paga els plats trencats són els consumidors i l’economia productiva, que assisteixen astorats a com per una banda es demana reducció salarial per guanyar competitivitat i per l’altra s’augmenta el cost de l’energia fent inútil aquest sacrifici profundament injust.

Paral·lelament a tot això, i seguint la dita de cornuts i pagar el beure, aquesta setmana el Partit Popular aconseguia retardar un mes l’aprovació de la llei de mesures, sol·licitant un dictamen al Consell de Garanties Estatutàries, en la que s’inclou una modificació del Codi de Consumimpulsada per ERC i negociada amb CiU  per tal d’evitar que es talli el subministrament elèctric a les famílies amb menys recursos. La cirereta que faltava per coronar el pastís oligopolístic. Però en els propers dies respondrem i com a mínim, en això atacarem. Per la resta, i essent conscients que la capacitat de reforma del mercat energètic espanyol és similar a les possibilitats d’èxits del federalisme, donada l’oposició de l’oligopoli polític del PP i el PSOE, haurem de tenir present que la futura República Catalana no pot reproduir aquest sistema, sinó que ha de ser diametralment diferent.

  • facebook
  • twitter
  • google

jordibordas

Previous Story
Stevia y agua de mar - Bebida isotónica
Next Story
Deu de Deu, coral del concurs ho happy day , guanyadors del concurs ho happy day

Related Posts

  • Finca de Alto Standing en la zona alta de Barcelona- Usufructuaria
    Finca de Alto Standing en la zona alta de Barcelona- Usufructuaria
  • Poètica del bosc: ‘Llibre de llibres’, ‘camp de camps’, el nou poemari de Perejaume, ‘Pagèsiques’, conté cinc blocs en què pren el pols a la Natura
    Poètica del bosc: ‘Llibre de llibres’, ‘camp de camps’, el nou poemari de Perejaume, ‘Pagèsiques’, conté cinc blocs en què pren el pols a la Natura
  • Tremenda Fiesta animal en Ergovia. un maltrato animal con publico
    Tremenda Fiesta animal en Ergovia. un maltrato animal con publico
  • SER FELIÇ ÉS … UNA ACTITUD DAVANT LA VIDA, QUE CADA UN DECIDEIX …!!!
    SER FELIÇ ÉS … UNA ACTITUD DAVANT LA VIDA, QUE CADA UN DECIDEIX …!!!
  • Mr. Google publica anualmente sus listas de lo más buscador y nos lo enmarca en la bonita página “Zeitegist“, que más que un listado se convierte en la radiografía del estado mental o emocional de los internautas.
  • cofanes-ingas contra megamineria-colombia
    cofanes-ingas contra megamineria-colombia
  • ¿Cómo toleramos esto?
    ¿Cómo toleramos esto?

Leave a Comment

Cancelar la respuesta

Lo siento, debes estar conectado para publicar un comentario.

SPONSORS PÁGINA

Mel del Parc de la Muntanya-de venda a la fira de tarragona tots els diumenges

cuiner a domicili- cocinero a domicilio para fiestas y eventos

traducciones a multiples idiomas, Estem especialitzats en traduccions d'alta qualitat en els camps següents: publicitat, periodisme, màrqueting, tecnologia, medicina i farmacèutica, economia i finances, jurídic, construcció, Tecnologies de la Informació, assegurances, oci, comunicació, sector immobiliari, electrònica, medi ambient i pàgines web

Calendari

abril 2023
L M X J V S D
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« Ago    

Twitter

Segui @creaciondeblogs

Blogroll

  • Agroturisme a Menorca- Agroturismo en Menorca
  • Ajuntament de Sant Pol de Mar
  • Can Puig turisme rural en el montnegre
  • Creació de Blogs de disseny
  • fotocopiam fotocopias en entenza
  • Grup de defensa del patrimoni de Sant Pol de Mar
  • Herradores del futuro
  • historia compartida para médicos
  • Senderismo en Cataluña- Sederisme a Catalunya
  • UTOPIADIGITAL

PUBLICITAT

fotografia de bodas

fresas en el maresma- les millors maduixes del maresme a sant Pol de Mar

diseño web y posicionamiento en internet

La millor maduixa de Sant Pol de mar

oportunidad de un piso de alto standing en la calle Manel girona

casa rural al montnegre

camisetas t-shirt

mini cocinas compactas

Novetat discogràfica. Columna Música acaba d'editar l'integral per a clarinet i orquestra. Els dos Concerts per a clarinet i orquestra i el Concertino estan interpretats per Josep Fuster, clarinet i l'OBC dirigida per Manel Valdivieso.

regalos originales de cristal

Meta

  • Acceder
  • Feed de entradas
  • Feed de comentarios
  • WordPress.org

Sugerencia de música de fondo

traducciones a multiples idiomas, Estem especialitzats en traduccions d'alta qualitat en els camps següents: publicitat, periodisme, màrqueting, tecnologia, medicina i farmacèutica, economia i finances, jurídic, construcció, Tecnologies de la Informació, assegurances, oci, comunicació, sector immobiliari, electrònica, medi ambient i pàgines web

Entradas recientes

  • Concert de taquilla inversa per amics i residents a la vall de Golinons, tot i que desde la vall també alguns la segueixen anomenant burinons per algún motiu que desconec, el grup l´ultim indi ens va oferir un concert molt intim al costat de la Masia de Can Golinons.
  • Robatoris a les cases aillades a la vall de Golinons
  • El menor compromiso con el matrimonio viene influido por muchas causas relacionadas con internet
  • Ens va deixar el passat divendres el Rafael Brossa ( pare ) a passat a millor vida, ara ja podrà viure sense pagar factures a Fecsa Endesa, el lloguer, etc…
  • Recreant Cruïlles #germanetes, Una nova victòria veïnal

Etiquetas

* flashmob * flash * mob * lipdub * lip * dub * independencia * independence * catalunya * is * not * spain * cataluña * catalonia * freedom * barcelona * barça * messi * guardiola * champions * plaça Agregar nueva etiqueta bloques logisticos casa con jardin casa en venta casa en venta con huerto ecologico clases de herraje clinics formation comida barata competencia precios constructora Promusa descalzos sin en Manuel Girona piso en venta fresas fresas con nata fresas de calidad fresas dulces fresones fuerteventura herrar barefoot clinic cursos curs ibiza Juan Roig las palmas LOS CABALLOS sin herrar maduixa maduixa maresme maduixes maresme menorca mercadona oferta inmobiliaria podologia presidente Joan roig San cu Sant Cugat del Valles veterinarios veterinarios sin fronteras veterinaris
Magazine Theme by Lion 2012 Powered by WordPress